Det är mycket att tänka på vid flytt. Det är vanligt att halva delen av dig drömmer om din nya bostad och halva delen är kvar i flyttbestyren. Att flytta innebär ett nytt kapitel och det är mycket som snurrar i huvudet. Eventuell flytthjälp ska bokas, kontrakt ska sägas upp och allt är en oftast enda röra. Låt vår checklista att tänka på vid flytt hjälpa dig att strukturera upp processen och förebygga onödig huvudvärk. 

Börja med det viktigaste – att boka flytthjälp

Innan vi går in på checklistan för flytt vill vi påpeka hur viktigt det är att boka flytthjälp i tid. Det gäller oavsett om du ska anlita en flyttfirma i Stockholm som Excellent moving eller om du ska be vänner och bekanta om hjälp.  Om du ska boka en flyttfirma bör du göra det så snart du vet om att flytten blir av. Anledningen till det är att de flesta flyttfirmor är väldigt uppbokade, särskilt i högsäsong och runt månadsskiften.  Innan du tar kontakt bör du förbereda med denna checklista. Detta behöver du informera flyttfirman om:

  • När du ska flytta. Vilken dag och vilken tid?
  • Varifrån och vart ska du flytta? Är det en längre flytt eller inom stan?
  • Hur mycket bohag ingår i flytten? Finns det några extra tunga objekt så som piano eller kassaskåp? 
  • Vill du ha hjälp av flyttfirman med kringtjänster exempelvis packning, flyttstädning och montering av möbler?
  • Hur ser det ut kring bostäderna? Är det flera trappor utan hiss? Går det lätt att parkera flyttbilen i en lastzon utanför? 

Checklista inför flytt

Låt oss nu titta vidare på vad som behöver göras i samband med en flytt. Det gäller att samordna, boka och organisera en hel del olika processer. Förhoppningsvis kan denna checklista hjälpa dig att underlätta din flytt.

Några månader innan flytten (ca 3-6 månader innan)

  • Så fort du känner till att du ska flytta bör du genast boka en flyttfirma (om du ska anlita en sådan), alternativt höra av dig till vänner och bekanta som kan hjälpa till med flytten.
  • Passa även på att boka flyttstädning i god tid. Vi på Excellent moving erbjuder paket med båda tjänsterna om du anlitar oss.
  • Börja rensa bland möbler, prylar och dokument. Kanske krävs det några vändor till tippen eller återvinningen? Skänk bort sådant som är i gott skick till vänner eller välgörenhet. Sälj av saker på exempelvis Blocket eller Facebook marketplace. Skaffa en app till telefonen för att scanna in dokument och släng dem sedan, det sparar mycket plats.
  • Säg upp eventuella abonnemang som inte ska följa med till den nya bostaden. Vissa tjänster har några månaders uppsägningstid (exempelvis bredband, gym etc.). 
  • Om möjligt, flytta el- och vattenavtal från och med inflyttdatum i ditt nya hem.

I god tid innan flytten (ca 2 månader innan flyttlasset går)

  • Planera din flytt i detalj. Gör en packlista och ett schema för hur flytten ska gå till. När kommer flyttfirman? Vilka kan hjälpa till med att packa ner sakerna, om du inte anlitat flyttfirman till det?
  • Fundera över hur många flyttkartonger som kan gå åt och beställ. Anlitar du Excellent moving för din flytt kan vi hjälpa dig både med leverans/utlåning och beräkning av antalet flyttkartonger.
  • Gör en adressändring och i samband med det även en flyttanmälan hos Skatteverket. På så sätt uppdateras dina uppgifter hos alla myndigheter. Se även till att kontakta privata företag som du regelbundet får post ifrån.
  • Om du har djur eller barn kan det vara bra att redan nu fråga någon närstående om hjälp med dem under själva flyttdagen.

Strax innan du ska flytta (ca 1 månad i förväg)

  • Börja packa ner sådant du inte använder särskilt ofta. Det kan vara vinter-/sommarkläder eller andra prylar som ska vara kvar men som inte behövs den närmaste tiden.
  • Börja äta upp det du har i frysen och i skafferiet. Att flytta frysvaror och öppnade torrvaror är ofta onödigt krångligt. Dessutom sparar du pengar den sista tiden innan flytten – dessa kan du istället lägga på flyttstädning eller inredning i din nya bostad.
  • Se över hemförsäkringen och andra försäkringar. Behöver du ändra något utifrån dina nya förutsättningar?

När det börjar bli dags för flytt (ca 2 veckor fram till själva flyttdagen)

  • Avfrosta frysen om detta inte ingår i flyttstädningen.
  • Packa ner en särskild väska eller kartong för de första dagarna i ditt nya boende. Det hjälper dig att få en bra start utan att behöva packa upp allt. Tänk på att inkludera allt som du skulle behöva om du var på semester + eventuellt lite köksmaterial (tallrik/ar, glas osv). Glöm inte att även ha eventuella mediciner och hygienprodukter lättillgängliga.
  • Om du har saker du är extra rädd om kan du med fördel välja att transportera dem själv, även om du anlitat en flyttfirma. Packa ner dessa varsamt. Packa även ner värdeföremål så som smycken, identitetshandlingar och nycklar separat. 
  • Samla alla viktiga dokument på ett ställe och se till att ha koll även på dessa.
  • Ta ner gardiner, armaturer och annat svåråtkomligt.
  • Strukturera eventuellt förrådsutrymme inför flytten.
  • Kontakta flyttfirman för att bekräfta datum och tid för flytt.
  • Överlämna nycklar och annat till din hyresvärd, mäklare eller de nya köparna.

Kontakta Excellent moving för flytthjälp

Vi hoppas att du tyckte att vår checklista var till hjälp. Som du säkert redan vet är det mycket att tänka på vid flytt. Låt oss därför hjälpa dig med flytten. Vi på Excellent moving gör allt från flytt till flyttstädning, och har ett stort utbud av extratjänster. Med lång erfarenhet i branschen vet vi hur en flytt blir så smidig som möjligt. 

En flyttfirma med RUT-avdrag

Vi på Excellent moving erbjuder självklart även RUT-avdrag. Skatteavdraget gäller 50 procent av arbetskostnaden på upp till 50 000 kronor om du är över 18. Dödsbon kan tyvärr inte utnyttja rutavdraget.   RUT-avdrag gäller både för själva flyttkostnaderna och även om du väljer att anlita flyttstäd. Därför kan du med fördel anlita oss för att underlätta din flytt så mycket som möjligt – eftersom du faktiskt får dra av kostnaden i deklarationen. Vi hjälper till att rapportera in till Skatteverket.

Tryck för att ringa